PR-onderzoek ViaDaan Nieuwswaardige feiten

Onderzoek in opdracht van ViaDaan, uitgevoerd door Markteffect.

Vraagstellingen en (beknopte) resultaten.

ViaDaan heeft Markteffect gevraagd om inzage te verkrijgen in het traject van mensen die een huis kopen, huren of  van plan zijn dat te gaan doen. Het doel van het onderzoek is inzage krijgen in de trajecten die, met name, huurders  doorlopen om tot een succesvol resultaat te komen.



De vraagstellingen die beantwoord gaan worden zijn met betrekking tot verhuur::


Reden van verhuizing.

Via welke bron heeft men een nieuwe woning verkregen, en de specificatie hiervan.

Hoe vaak men heeft moeten reageren alvorens zij een woning hebben gevonden.

Hoe lang men heeft moeten zoeken alvorens men een woning heeft gevonden.



Onderzoeksonderwerpen:


Ondanks dat de focus van het onderzoeksteam lag op de huurderskant heeft dit team ook overige onderzoeksonderwerpen bekeken. Deze bestaan hierbij uit:

- Woninghuurders

- Woningkopers

- Woningzoekers



Beknopte resultaten:


Reden van verhuizing:

- Ongeveer een kwart van de respondenten die in een huurhuis is gaan wonen (22%) geeft aan dat groter wonen de reden is geweest voor hun verhuizing;

- Een even groot deel van de respondenten (22%) is naar een huurwoning verhuisd om in een andere woonomgeving te gaan wonen;

- Verandering van thuissituatie (bijvoorbeeld scheiden, samenwonen etc) wordt door 18% van de respondenten als reden tot verhuizen naar een huurwoning genoemd.  Dit ligt overigens 5% hoger dan bij koopwoningen (13%).



Geraadpleegde bronnen:

- Bijna drie op de vijf respondenten geeft aan websites van woningbouwverenigingen te hebben bezocht;

- Meer dan twee op de vijf respondenten (44%) hebben tijdens het zoeken woningplatformen zoals Funda en Pararius bezocht;

- Iets minder die respondenten (39%)  hebben de websites van verhuurmakelaars bezocht.

Opvallend maar logisch is de segmentatie in leeftijdscategorieën waarbij 18- tot 34jarigen bijna twee keer vaker dan 35- tot 54jarigen en bijna 4 keer vaker online platformen te gebruiken. Dit geldt ook voor Socials Media kanalen



Woningplatformen:

- Funda is in één op de vijf gevallen het woningplatform waarop mensen hun huurhuis hebben gevonden;

- Gevolgd door Huurwoningen (14%) en Pararius (13%);

- ViaDaan.nl staat op een verrassende 5e plek, boven Jaap.nl maar onder Marktplaats.



Bezichtigingen:

- In twee op de vijf gevallen verzorgt de verhuurmakelaar de bezichtigen.;

- Op de voet gevolgd door de eigenaar zelf, welke in 17% van de gevallen de bezichtigen verzorgt.



Courtages en inschrijfgelden:

- Bijna een derde van de respondenten heeft aangegeven om voordat zij het huurcontract van hun nieuwe woningen konden ondertekenen iets van courtage of inschrijfgelden moesten betalen.


DOWNLOADEN GEHELE ONDERZOEK.


Bent u geïnteresseerd in de verdere resultaten van het onderzoek? Deze zijn kosteloos en vrijblijvend te downloaden door op onderstaande afbeelding te klikken,.

Dit onderzoek is gemaakt door Markteffect B.V. exclusief ten behoeve van gebruik door ViaDaan. Zij blijven beiden eigenaar van het rapport.

Dit onderzoek is in augustus van dit jaar gepubliceerd echter door de Coronamaatregelen in oktober online zichtbaar gemaakt. De resultaten van dit onderzoek zijn gewogen naar een representatieve verdeling van leeftijd en regio in Nederland.